1. De stem & de eigenheid

Ik geef zangles aan beginnende en gevorderde leerlingen en ik heb een aantal jonge zangers begeleid op hun weg naar het conservatorium.

 

Mijn muzikale achtergrond is conservatorium docent muziek, solozang klassiek en docent muziektheater. De laatste twee aan het Trinity College London en het London College of Music. Daarna heb ik mij bijgeschoold in de fysiologie van de stem, methode Lichtenberg, en heb ik geleerd te werken vanuit de EVTS techniek. Ik blijf nieuwsgierig, daarom doe ik nu de master music therapy op Codarts.

Uit al deze muzikale bronnen heb ik gedurende de laatste jaren veel waardevolle kennis opgedaan die ik met veel liefde en toewijding toepas in mijn praktijk, dit blijft voortdurend in ontwikkeling en beweging.

 

Boven alles gaat het in de zangles om dicht bij te komen naar hoe jij wilt dat het klinkt. Ik luister en kijk wat er nodig is… Zingen is een kwestie van werken, als het even kan dagelijks, en het is een zeer persoonlijk iets. Ons lichaam maakt al het geluid en onze ervaringen en persoonlijkheid zitten daarbij soms in de weg. Voor sommigen is het belangrijkste werk dan ook: niet zoveel doen en vooral veel laten.

 

Tijdens de zangles provoceer ik met zachte hand en humor… binnen de veilige muren van mijn lesruimte kan je vrijuit onderzoeken waar de grenzen van je comfort-zone liggen… en dat is soms best een (in)spannende weg, maar als de ontspanning ontstaat kan de stem gaan klinken en komt de eigenheid naar boven.

Vanuit een ademhaling geluid voortbrengen dat jezelf en degenen om jou heen (aan)raakt. Is toch mooi!

 

In de zangles werken we vanuit klassiek of modern repertoire, al naar gelang de eigen voorkeur.

 

 

2. De piano & de muziek

Ik geef pianoles aan beginnende en licht gevorderde leerlingen. Als je na een paar jaar door wilt, dan draag ik je graag over aan een collega die je verder kan brengen, eventueel naar een vakopleiding. Ik lever dan een leerling af die vertrouwen heeft, de piano in de volle breedte kent en ook bekend is met het pianorepertoire.

 

Mijn lessen zijn onconventioneel: er wordt natuurlijk veel muziek gemaakt: niet alleen aan de piano, maar ook met beweging, zingen & andere instrumenten, luisteren, en door middel van improvisatie.

 

Door je uit te dagen om op veel verschillende manieren muziek te maken, leer je jezelf pas echt kennen en zal je ontdekken dat je op sommige momenten heel creatief en inventief kan zijn. Je bouwt vertrouwen op en verlegt de grenzen van je eigen kunnen.

 

De pianoles gaat natuurlijk wel ergens over: we spelen van bladmuziek of vanuit akkoorden. Muziektheorie komt daar vanzelf bij aan bod. 

 

3. De muzikant & de toekomst

Samen met 4 andere docenten heb ik sKrjabin opgericht. In één jaar krijg je theorielessen, coaching en ontwikkel je:

    •       alle theoretische muziekkennis voor het conservatorium

    •       een goed onderbouwde podiumpresentatie

    •       je muziek spelen vanuit eigenheid en persoonlijkheid

    •       inzicht in jezelf als musicus, je kwaliteiten, plannen en doelen.

De Vooropleiding van sKrjabin is een uitstekende voorbereiding op het toelatingsexamen van het conservatorium, en het biedt een onmisbare basis voor de rest van je muzikale carrière in klassieke muziek, jazz en/of popmuziek. 95% van onze leerlingen wordt aangenomen op de vakopleiding. 

Lees door op de Website van sKrjabinDe lessen worden gegeven op de Muziekacademie Den Haag. 

 

 

@2017 Jose Pouwels // website by MoodVisions